Marttailu

Marttaillaan yhdessä! Tervetuloa mukaan 116-vuotiaaseen marttajärjestöön, jossa sinulla on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa! Toiminta on yhteisöllistä, uuden oppimista ja yhdessä tekemisen iloa!

Jäsenet eli martat toimivat asuinalueensa yhdistyksissä ja vaikuttavat itse toimintaansa.

Yhdistykset suunnittelevat oman ohjelmansa jäsenten toiveiden mukaan.
Toiminnassa otamme huomioon järjestön perustarkoituksen ja vuoden teemat. Vuosina 2014–2016 marttaillaan teemalla "Martoissa on arjen mahdollisuus".

Kansalaisjärjestönä Martat edistää kotien ja perheiden hyvinvointia ja kotitalouden arvostusta.

Marttajärjestön toiminta-alueet

• Ruoka ja ravitsemus
  • Kodin talous- ja kuluttaja-asiat
  • Kotipuutarha ja ympäristö
  • Kansainvälinen toiminta
  • Järjestö- ja yhdistystoiminta, marttaillat ja -retket

Marttaliitto ry

Martat on yli satavuotias kotitalousneuvontaa antava kansalaisjärjestö, joka edistää kotien ja perheiden hyvinvointia ja kotitalouden arvostusta. Järjestö on puoluepoliittisesti sitoutumaton. Järjestö antaa jäsenilleen valmiuksia vaikuttaa omassa elinympäristössään ja yhteiskunnassa. Marttajärjestö perustettiin keväällä 1899. Lucina Hagmanin perustaman yhdistyksen tarkoituksena oli sivistää kansaa naisten avulla. Marttojen historiasta löytyy lisää tietoa Marttaperinne-sivuilla.

Marttaliitto on keskusjärjestö, joka suunnittelee järjestön toimintaa ja julkaisee kotitalouksia varten ruokaan, ravitsemukseen, puutarhanhoitoon, ympäristöön, kodin talouteen ja kodinhoitoon liittyvää aineistoa. Marttaliittoon kuuluu 16 piiriä, joissa ammattitutkinnon suorittaneet kotitalous- ja puutarhaneuvojat järjestävät kursseja ja opetusta sekä jäsenilleen että avoimesti kaikille. Marttayhdistyksiä ja toimintaryhmiä on 1 300 ja niissä on lähes 48 000 jäsentä. Yhdistykset kokoontuvat marttailtoihin luentojen, opiskelun, kotitalouskurssien ja kädentaitojen merkeissä.